loading...
شاخص 92
مهدی بازدید : 10 دوشنبه 13 خرداد 1392 نظرات (0)

 

جمع بندی و مقایسه بیانات 3 دوره

با بررسی دقیق این سه بخش به نکات قابل تامل میرسیم:

بررسی مقایسه سخنان حضرت آقا از سال 84 تا امروز در تعیین شاخص ریاست جمهوری به این مطلب می شود پی برد که ایشان نسبت در کنار شاخص های ارزشی به شاخص توان مدیرت اجرایی در این دوره بیش از دو دوره قبلی عنایت داشته اند

 

جمع بندی و مقایسه بیانات 3 دوره

با بررسی دقیق این سه بخش به نکات قابل تامل میرسیم:

بررسی مقایسه سخنان حضرت آقا از سال 84 تا امروز در تعیین شاخص ریاست جمهوری به این مطلب می شود پی برد که ایشان نسبت در کنار شاخص های ارزشی به شاخص توان مدیرت اجرایی در این دوره بیش از دو دوره قبلی عنایت داشته اند

حال باید دید که آقای قالیباف آیا دارای شاخص های ارزشی و شاخص خاصی که حضرت آقا این دوره بر آن تاکید کردند یعنی مدیریت اجرایی را دارد؟

 

کارنامه عملکرد،مبتنی برشاخص های ارزشی

بررسی شاخص های ارزشی در عملکرد و افکار دکتر قالیباف:

 جایگاه «ولایت فقیه» و آرمان‌های شهدا در گفتمان دکتر قالیباف چیست؟

تبعیت از ولایت فقیه و حرکت در صراط مستقیم نظام همواره در نظر و عمل دکتر قالیباف از اهمیت خاص و حیاتی برخوردار بوده است. شنیدن جملاتی از وی در این زمینه خالی از لطف نیست:

“امروز در شرایط حساسی به سر می‌بریم، باید با استفاده از تجارب قبلی هوشیاری خود را حفظ کنیم زیرا حفظ نظام اوجب واجبات است و به فرموده حضرت امام(ره) باید ولایت فقیه را فصل الخطاب بدانیم تا به نظام آسیبی نرسد.” (دکتر محمد باقر قالیباف، در مراسم گردهمایی فصلی مدیران ارشد شهرداری تهران)

” عزت امروز ما در گروی اطاعت از ولی عادل است و همه ما مکلفیم کارآمدی دین در اداره جامعه را به روش ثبوتی عینیت بخشیم. نمی شود به نام دین در جامعه ای حکومت کرد و برون دادی غیر دینی داشت. اگر این شود دین پوستین وارونه ای می شود، که دفع کننده است. “

“بر این باوریم اثبات کارآمدی دین در اداره جامعه، التزام عملی به ولایت فقیه و نظام جمهوری اسلامی است. کارآمدی دین در اداره جامعه مهمترین هدف و وظیفه ما و شهدا و نظام است. مردم وقتی به کار ما مسئولان نگاه می کنند باید در عرصه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی احساس کنند؛ فرقی بین جامعه دینی با جامعه غیر دینی وجود دارد و در جامعه دینی نیازهای مادی و معنوی آنها بهتر تامین می شود، اگر مردم ما این باور را نداشته باشند ما به آرمان های امام (ره) و شهدا و اصل ولایت فقیه و ولی فقیه خیانت کرده ایم“.

اگر شاهد هستیم که قرارداد «کمپ‌دیوید» بسته ‌شد، انور سادات ملعون آن را امضا ‌کرد و موجب خیانت به جهان اسلام ‌شد، به برکت خون شهدا پرچم اسرائیل در مرکز حکومتی که دست نشانده آمریکا و اسرائیل بوده به آتش کشیده ‌شده و امنیت از آنها سلب می‌شود و از جایی که آمریکا و اسرائیل می‌خواستند این اتفاق در مرز کشور ما رخ دهد، آتش دشمن به دامن خودش بازگشت و اگر ما این را جز برکت خون شهدا بدانیم، منحرف هستیم.

 شهدا با توجه به باورهای اسلامی گام برداشتند، ما نیز باید همان راه و مسیر را تحت فرمان مقام معظم رهبری پیش ببریم و این وظیفه ما نسبت به کشور، ملت و امام خمینی (ره) و شهداست؛ ما باید از شهدا درس مودت، اخوت، محبت، شجاعت و اطاعت از ولایت و وحدت زیر سایه امامت و ولایت را بیاموزیم که اینها گفتمان مشترک دفاع مقدس و شهدا است.

باید در دهه چهارم انقلاب که از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان دهه پیشرفت و عدالت نامگذاری شده است، هر فرد حزب‌اللهی و سرباز ولایی حقیقی تلاش کند تا پیشرفت توأم با عدالت تحقق یابد. در حقیقت با عمل‌مان می‌توانیم جوانان امروز و مردم را به اسلام، روحانیت، آرمان‌های شهدا و امام وفادار نگهداریم.

امروز تنها با روش استدلالی نمی‌توانیم از انقلاب و آرمان‌های شهدا دفاع کنیم؛ روش‌های استدلالی لازم بوده اما کافی نیست؛ در زمانی هستیم که اسلام، ولایت و دین در مسند قدرت است؛ دفاع از اسلام و انقلاب باید به روش عینی و ثبوتی اتفاق بیفتد و مردم باید این را لمس کنند نه اینکه تعریف آن را بشنوند.

کسانی که دغدغه خون شهید دارند و خودشان را مدیون شهدا می‌دانند، باید کارآمدی دین را در اداره جامعه در حوزه مسئولیتی خود به اثبات برسانند. بنده نمی‌گویم که تمام کارهایمان بدون عیب و ایراد است اما وقتی به عموم مردم مراجعه می‌کنیم باید از مجموعه کارهای مسئولین راضی باشند و احساس کنند در سایه اسلام از بعد مادی و معنوی پیشرفت می‌کنند؛ در این صورت ما می‌توانیم بگوییم دین خود را نسبت به شهدا ادا کرده‌ایم.

اگر ما به گونه‌ای رفتار کنیم که افراد جامعه نسبت به اسلام، نظام اسلامی، مدیر و سازمانی که زیر سایه نظام اسلامی کار می‌کنند، بدبین شوند چه فرقی با دشمنان انقلاب و نظام و گروه‌های ملحد که به دنبال براندازی نظام بودند، داریم؟ به نظر بنده هیچ فرقی با آنها نداریم حتی جرم ما بیشتر از آنهاست.

وی خاطرنشان کرد: مجاهدت امروز تداوم راه شهدا تحت رهبری مقام معظم رهبری است و لازم است به روش ثبوتی از آرمان‌های انقلاب اسلامی و امام (ره) دفاع کنیم و تبعیت از دین و سنت‌های الهی را در عمل نشان دهیم.

 آیادکتر قالیباف تكنوكرات است؟        

آنهايي كه صحبت‌هاي دكتر قاليباف درباره توجه به نيروهاي كارآمد را پيگيري كرده‌اند، خوب مي‌دانند كه منظور ايشان از توجه به «تكنيك» و «فن‌گرايي» چيست.

قاليباف:مديران اجرايي نظام، بايد قدرت داشته باشند تا بتوانند تكنيك و فن را در خدمت نظام ولايي كشور به كار بگيرند. در چنين گفتماني آنچه كه اصالت دارد، تحقق منويات نظام مقدس جمهوري اسلامي است و مدعيان بايد پاسخ دهند كه چه ايرادي دارد اگر از فن و تكنيك براي رسيدن به آرمان‌هاي مقدس‌مان بهره ببريم؟ متاسفانه در چند برخي رسانه‌ها با شيطنت قصد دارند تا از فرمايشات مقام معظم رهبري بازي رسانه‌اي درست كنند و بدون آنكه به کلیات گفتمان ايشان توجه داشته باشند، صرفا به دنبال سوژه‌اي براي تخريب ديگران هستند. رهبر انقلاب در سخنراني‌شان در مشهد مقدس اشاره كردند كه آقايان به اصطلاح تكنوكرات نتوانستند درب چاه‌هاي نفت را ببندند. اگر دقت كنيم، در همين نكته هم عدم توانمندي اين افراد مورد نقد قرار گرفته، در صورتي كه اگر آنها مديران «ولايي» و «توانمند» بودند، بايد اين فرمايش رهبر انقلاب را محقق مي‌كردند.

آیا قاليباف جزو ساكتين فتنه سال 88 است ؟    

قريب به اتفاق حرف‌هايي كه مي‌زنند كه ما ساكت فتنه هستيم دروغ محض است. 34 سال ازانقلاب گذشته و هر فردي يك كارنامه دارد. اگر برگرديم و به اين 34 سال نگاه كنيم حوادث زيادي در تاريخ انقلاب مي‌‌بينيم؛ حادثه بني‌صدر، حادثه منافقين، حادثه جنگ، سال 78، سال 82 و فتنه سال 88 بوده است ببينيم قاليباف در اين حوادث كجا ايستاده است؟ ديگران كجا ايستاده‌اند؟ مگر همين انقلاب در سال 82  در خطر نبود، همين افرادي كه به ما ساكت فتنه مي‌گويند آن موقع كجا بودند؟من در ماجراي فتنه سال 88 در 4 تير 88 صحبتم در اين خصوص كاملا ثبت و ضبط شده است. همان روز گفتم كه فتنه‌اي بزرگ در پيش است كه يك طرف اين فتنه جملي‌ها هستند

و در طرف ديگر خوارجي‌ها، مراقب باشيد كه انقلاب را در دام اين فتنه نيندازيد. من سران فتنه را به اسم نام بردم و گفتم كه ما در عقل‌شان، در دين‌شان و در سياسي‌بودنشان شك داريم. يعني همان موقع گفتم كه اينها از ديد ما بي‌عقل، بي‌دين و بي‌سياست هستند. اين حرف را من ميان صدها نفر و در حضور ده‌ها خبرنگار مطرح كردم. اين حرف مال امروز نيست، مال سال 88 است.

مناسبت

 موضع گیری در فتنه

حضور در صدا و سیما (3/4/1388)

 نامزدهاي معترض بايد بپذيرند كه در هر کجای دنیا يك فصل الخطاب وجود دارد و در ایران این فصل الخطاب، ولایت فقیه است. وقتي رهبري با صراحت در نماز جمعه در پيشگاه خدا و ملت خود را امانتدار راي مردم ميدانند و اطمينان ميدهند كه از راي ملت صيانت ميكنند، کسانی كه اعتراض دارند باید مستندات خود را ارائه دهند، اما بايد بدانند كه با فشارهاي غيرقانوني هم نميتوانند كاری را پيش ببرند

سخنرانی در مراسم سیزدهمین سالگرد شهید محمد حسن نظرنژاد در مشهد (8/5/1388)

 «این فتنه ها از جنس فتنه های جنگ نهروان و جمل است زیرا نهروانی ها انسان هایی احمق و نادان بودند که با کج فهمی به جنگ با علی (ع) پرداختند اما در جنگ با آگاهی و عقل سیاسی در مقابل حضرت ایستادگی کردند. در هر صورت وظیفه ما این است که در مقابل فتنه ها ایستادگی کنیم و اجازه ندهیم که به نظام ولایت خدشه ای وارد شود.»

مصاحبه با خبرگزاری الجزیره(10/9/1388)

 «به نظر من بازیگران سیاسی بعد از انتخابات رفتار خوبی از خود به جا نگذاشتند و رفتار درستی در عرصه سیاست نداشتند. آنهایی که پیروز شدند رفتار سیاسی درست یک پیروز را نداشتند چرا که بعد از پیروزی نیز نیازمند ایفای نقش خاصی است و همچنین کسانی نیز که در این رقابت پیروز نشدند رفتار مناسبی از خود نشان ندادند و این منجر شد به این که یک حرکت بسیار شیرین بعد از انتخابات تبدیل به یک تلخکامی برای همه شود .به هر حال در حال حاضر شکاف سیاسی در حوزه بازیگران سیاسی و مردم وجود دارد که این به نفع ما نیست و باید تلاش کنیم با گرایشهای مختلف شاهد این تلخی ها نباشیم.»

مصاحبه با روزنامه دانمارکی (30/9/88)

 من فکر می‌کنم که گروه‌های سیاسی و نخبگان باید بیش از همه درخصوص وقایع پس از انتخابات پاسخ بدهند؛ چرا که اگر تجربه بالاتری وجود داشت لازم بود که به جای آوردن منازعات به سطح خیابان‌ها از طرق قانونی و مدنی کار سیاسی را صورت داده و مطالبات پیگیری می‌شد. همچنین اگر ابهام جدی نسبت به انتخابات بود باید از روش‌ها و مسیرهای قانونی پیگیری می‌شد. به گمان من تا زمانی هم که خشونت و درگیری حکمفرما نشده بود، این مردم بودند که در خیابان‌ها حضور پیدا می‌کردند اما زمانی که خشونت بالا رفت و درگیری‌ها به تخریب و آسیب اماکن عمومی انجامید، اعلام کردم که حالا دیگر مردم را باید مستثنی دانست و این اتفاقات، نتیجه رفتار نخبگان و گروه‌های کم تجربه سیاسی ماست....گروه‌های سیاسی ما باید باور کنند که هر رقابت سیاسی یک برنده دارد و یک بازنده و طبیعتا در هیچ کدام از انتخابات‌ها نمی‌توان انتظار داشت که هر دو طرف ماجرا به پیروزی دست‌یابند و هواداران خود را راضی کنند.»

 واکنش به هتک حرمت روز عاشورا (خبرگزاری مهر- 8/10/88)

 «هتک حرمت روز عاشورا حادثه‌ای تلخی است و برای هیچ‌کس قابل تحمل نیست.. عکس‌العمل شدید مردم را در رابطه با بی‌حرمتی‌ها دیدیم و به حق دیدیم که خواسته مردم از مسئولان این است که با حرمت‌شکنان برخورد کنند و واقعاً جای آن نیست که با آن‌ها مدارا کرد...وقتی قانون گریزی رسم می‌شود، وقتی خواسته‌های خودمان را ولو به حق از دید خودمان از طریق قانونی پیگیری نکنیم، افراط و تفریط صورت می‌گیرد و طبیعتاً دشمنان انقلاب ما ساکت نمی‌نشینند و از این فرصت سوء‌استفاده می‌کنند...حتماً دوستان اوایل انقلاب یادشان است که منافقان و آن‌ها‌ که با اساس اسلام و نظام اسلامی مشکل داشتند به عاشورا و غیره توهین می‌کردند و حوادثی از این جنس رخ می‌داد .....»

گفتگوی صریح با ویژه نامه همشهری/ گذار از فتنه (18/3/89)

 «هنگامیکه رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان ولی امر مسلمین و فصل الخطاب نظام اسلامی مسئولیت انتخابات و نتایج آن را بر عهده میگیرند، از کاندیداها و طرفداران آنها انتظار میرفت که مساله را تمام شده تلقی کنند. از این زمان به بعد تداوم اعتراضات و پافشاری بر ادعا‌های قبلی از سوی کاندیدا‌های معترض و طرفداران آنها نه توجیه شرعی داشت و نه توجیه قانونی و نه توجیه عقلی. البته در این میان نباید نقش دشمنان و فتنه انگیزی ایشان بخصوص نقش رسانه‌‌های بیگانه را نیز دست کم گرفت.»

مصاحبه با هفته نامه مثلث در فروردین سال 1389

 «برای خروج از فضای ملتهب سیاسی دو راهکار کوتاه‌مدت و بلند‌مدت مورد نیاز است. راهکار کوتاه‌مدت مي‌تواند نفی هر‌گونه کنش سیاسی نظری و عملی افراطی و تندروانه باشد. در واقع برای رسیدن به شرایط معقولی که بتوان برای راهکارهای بلند مدت برنامه‌ریزی کرد نیازمند ایجاد وضعیتی اعتدالی و عقلانی و به‌دور از هر‌گونه هیجان‌ کاذب سیاسی و اجتماعی هستیم...گرفتار آمدن در دام شعار‌گرایی‌های کلی و بی اعتنایی به شعور عمومي ‌یکی از مهم‌ترین دلایل ایجاد یک هیجان کاذب در این انتخابات بود.... مهم‌ترین کار ما در برنامه بلند‌مدت تبیین دقیق و عملیاتی مردمسالاری دینی به‌عنوان چارچوب و محتوای نظام جمهوری اسلامي ‌است. ولایت فقیه، قانون اساسی و آرمان‌های نظام و انقلاب باید سه رکن اصلی ما در این تبیین باشند. امروز مهم‌ترین نیاز ما در ابعاد کلان، اجماع همگانی نخبگان بر سر منافع بلند‌مدت ملی است.»

حمايت قاطع از حماسه 9 دي (8/10/1389- خبرگزاری مهر)

 «در نهم دی ماه سال گذشته قاطبه ملت ایران با عزم راسخ و شعور انقلابی خود به میدان آمدند و خط پایانی بر فتنه و فتنه سازان کشیدند. 9 دیماه برای بنده یادآور حماسه سازی های فرزندان ملت ایران در دوران دفاع مقدس بود. در9 دی نیز همانند آن روزهای خدایی، شور حسینی و شعور انقلابی ملت ایران به حماسه ای بزرگ منتهی شد.»

مصاحبه با تهران امروز(19/11/1389)

 «فتنه‌های اخیر، مسائل ساده‌ای نبودند بلکه پیچیده و چند بعدی بودند که نیاز به‌یک تحلیل متعادل دارند وگرنه ما با یک تحلیل فله‌ای و غیر جامع نمی‌توانیم آسیب‌شناسی دقیقی داشته باشیم. من فکر می‌کنم امروز دیگر برای همه روشن شده که مهم‌ترین عامل وقایع مربوط به‌انتخابات ریاست‌جمهوری دورشدن از مسیر عقلانیت و اعتدال و گرفتارآمدن در دام افراط و تندروی بوده است.»

 واکنش نسبت به وقایع 25 بهمن (28/11/1389)

 مسببان این اتفاقات و علی الخصوص سران فتنه نه بلوغ سیاسی دارند نه دین دارند و نه عقل؛ و از منظر ملت شریف ایران، گناه عملکرد آنان مشابه و مترادف کسانی است که هم اکنون ما آنها را به نام منافقین می شناسیم.

آیا واقعا قالیباف اهل سازش باغرب است؟

دکترقالیباف: ما یک بحث سیاست خارجی داریم و بحث دیگر دیپلماسی و دستگاه مرتبط با آن است. جایگاه رئیس دولت کجاست که بخواهد سیاست خارجی را تغییر دهد و در کجای قانون چنین اجازه‌ای داده شده است. سیاست خارجی یک بحث حاکمیتی است و دولت یکی از بخش‌هایی است که در سیاست خارجی نقش اساسی و تعیین کننده دارد مگر هر دولتی می‌تواند که ظرف چهار سال سیاست خارجی را عوض کند. در خیلی از کشورهای دنیا حتی با تغییر وزیر خارجه و رئیس دولت نیز سیاست خارجی تغییر نمی‌کند هرکس که می‌گوید سیاست خارجی را تغییر می‌دهد به نظر من جزو حرفهایی است که همچون بقیه شعارها داده می‌شود.

وی افزود: دستگاه دیپلماسی یکی از مهمترین مسائلی است که ما باید به آن توجه کنیم. دستگاه دیپلماسی می‌تواند با عدم سوءتدبیر و دستگاه شورای امنیت ملی ما به عنوان دو نهاد تأثیرگذار می‌توانند کار خود را به درستی انجام دهند. بنده بر این باورم دیپلماسی ما و حوزه شورای عالی امنیت ملی و دبیرخانه مرتبط با آن در اولویت خواهند بود و دیپلماسی اقتصادی را هم تقویت خواهم کرد و آن را مبنای کار قرار می‌دهم.

 

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به موقعیت ژئوپولتیک ایران گفت: قریب 70درصد نفت یا گاز در کشور ما قرار دارد به طور طبیعی اگر ما در حوزه دیپلماسی عمومی بیشترین تلاش را کنیم می‌توانیم منافع و امنیت ملی خود را حفظ کنیم. ما باید انسجام داخلی خود را حفظ کنیم.

من می‌گویم که سیاست خارجی ما هرچه می‌خواهد باشد. ما یا می‌خواهیم تعامل کنیم یا می‌خواهیم مقاومت کنیم و یا می‌خواهیم مذاکره کنیم. البته ممکن است هر سه تای آن نیز باشد. ممکن است ما در یک سال مقاومت جانانه کنیم و یا در خاورمیانه دست به رقابت بزنیم.

ما اگر در داخل کشور انسجام، قدرت اقتصادی نداشته باشیم و هر دولتی مورد تحسین مردم خود قرار نگیرد مورد تحسین مردم دنیا قرار نخواهدگرفت و هیچکدام از دیپلمات‌های آن موفق نخواهند بود و مقاومت آن نیز مقاومت منفعلانه خواهد بود. مبارزه با آمریکا یعنی کار ،‌کار و ساماندهی کشور. البته من این را قبول دارم که یک دیپلماسی فعال می‌تواند به کشور ما کمک کند.

راه‌اندازي انجمن اسلامي دانش‌آموزان

شمايل فكري دكتر قاليباف در همان دوران نوجواني شكل گرفت. 16 ساله بود كه  در جلسات سخنرانی‌های آیت‌الله‌خامنه‌ای، شهید هاشمی‌نژاد و شهید دیالمه در مساجد مشهد مي‌رفت. این منبرنشینی‌ها و مطالعه کتاب‌ها و اعلامیه‌های آن روزهاي انقلاب، سمت و سوي فضاي فكري او را مشخص كرد. قاليباف در همان سال‌ها به کمک چند تن از هم کلاسی‌هایش انجمن اسلامی دانش‌آموزان را راه‌اندازی کرد.

کمک به زلزله زدگان طبس

            روحيه جهادي از همان دوران جواني و نوجواني در دكتر محمدباقر قاليباف وجود داشت. سال ١٣٥٦ که زلزله طبس روی داد، رژيم پهلوي بيشتر از برنامه‌ريزي براي كمك به زلزله‌زدگان به فكر سركوب انقلابيون بود. محمدباقر 16 ساله در همين دوران کمک‌های مردم مشهد را جمع کرد و به طبس برد. قابلیت‌های ایشان در مديريت و انجام این کار به حدی بود که در شورای ساخت طبس، عهده‌دار ساخت قسمتی از این شهر شد. 

حضور در جبهه‌هاي جنگ

  جنگ تحميلي كه شروع شد، بسياري از جوانان از نقاط مختلف كشور به فرمان حضرت امام(ره) راهي جبهه‌ها حق عليه باطل شدند تا از خطوط مرزهای کشور دفاع كنند. محمدباقر قالیباف که در آن زمان نوزده سالگی را می‌گذراند یکی از همان جوانان بود. او به همراه نیروهای اعزامی از خراسان لباس رزم برتن كرد و براي دفاع از مرزهاي كشور راهی جبهه‌های دفاع مقدس شد و در حماسه‌های پر شور رزمندگان اسلام سهم بسزایی ایفا کرد.

فرماندهي گردان

  هنوز مدت كوتاهي از حضور محمدباقر قاليباف در جبهه‌هاي جنگ نگذشته بود كه فرماندهان متوجه توانايي‌هاي ويژه او شدند. جرأت و جسارت او در کمترین زمان زبانزد نیروهای اعزامی خراسان شد، به طوری که پس از چند ماه فرماندهی گردان را به او سپردند. در این ایام شهید نظرنژاد درباره او گفت: «آنجا بود که من فهمیدم حاج باقر قالیباف کم آدمی نیست.... آدم برش‌داری است.... یکی از فرماندهان خوب خواهد شد.»

اولين فرماندهي عمليات

  اواخر ارديبهشت ماه سال 61 بود كه فرمانده تيپ 21 امام‌رضا(ع) اسير شد و قالیباف در حالی که فرماندهی یکی از گردان‌های تیپ را بر عهده داشت با سرعت ابتکار عمل را به دست گرفت و تیپ را به سامان رساند. قالیباف در این وضعیت با تدبیر و مدیریت نیروهای پیاده، خط اول و دوم دشمن را شكست. پس از این عملیات او در جمع فرماندهان رده بالای سپاه پاسداران راه يافت و در جمع‌آوری اطلاعات دشمن مشارکت كرد. 

فرماندهي تيپ

  استعدادها و توانایی‌هاي مدیریت قالیباف در دوران جنگ روز به روز بيشتر آشکار مي‌شد. پس از عملیات رمضان او به عنوان فرمانده عملیات تیپ 21 امام رضا(ع) در عملیات مسلم ابن عقیل ایفاي نقش كرد و پس از عملیات به سمت قائم مقام فرمانده تیپ منصوب می‌شود. بعد از عملیات والفجر يك در منطقه فكه هم فرماندهی اين تيپ برعهده قالیباف گذاشته شد. او به مدت یک سال این سازمان رزمی را اداره كرد. 

 

 

فرماندهي لشگر

  پس از عملیات خیبر در سال 63 كه به آزادسازی منطقه‌ای در هور، جزایر مجنون و بخشي از طلاییه انجامید، جوان 22 ساله‌اي فرمانده لشگر 5 نصر خراسان شد. او محمدباقر قاليباف بود كه در عملیات بدر در منطقه‌ هورالهویزه خاطرات حماسی و بیاد ماندنی برجای گذاشت. قاليباف نزدیک به 4 سال فرمانده لشگر بود و سرنوشت عملیات‌های بزرگی را تعیین كرد که شاخص‌ترین آنها عملیات والفجر 8 براي فتح منطقه فاو بود.

طرح تفصيلي و پایان رانت اطلاعاتی

            ساخت و سازهاي تهران در گذشته حساب و كتابي نداشت، اما امروز تهران بعد از گذشت قریب به نیم قرن دارای یک سند تفصیلی است که حاصل تلاش ده‌ها نفر از استادان و پژوهشگران کشور طی چند سال اخیر است. دکتر قالیباف، پایتخت را بر مبنای یک سند چشم انداز 20 ساله و برنامه‌های توسعه 5 ساله اداره کرده است. و امروز با مراجعه به طرح نفصیلی، همه مردم به یک اندازه می‌توانند درباره آینده تهران اطلاعات داشته باشند.

تقويت زيرساخت‌هاي مذهبي

  شهرداری در دوره مديريت قاليباف تمام تلاش را در راستای ارتقای معنویت، اخلاق، آموزه‌های دینی و در یک کلام تحقق حیات طیبه در پایتخت بکار برده است. راه‌اندازي مرکز فعالیت‌های دینی شهرداری با همين هدف انجام شد. ساخت یا کمک به احداث حدود ۲۰۰۰ مسجد؛ تجهیز و تعمیر حدود ۱۰۰۰ مسجد، احداث ۳۱۶ نمازخانه در بوستان‌ها از جمله مهم‌ترين فعاليت‌ها در اين حوزه بوده است.

تكريم خانواده شهدا و جانبازان

            توجه به دغدغه‌ها و مشكلات خانواده‌های شهدا، ایثارگران و جانبازان همواره يكي از دغدغه‌هاي قاليباف در شهرداري بوده است. دیدار هفتگی با خانواده‌ شهدا و تلاش براي رفع دغدغه‌هاي آنها، کارآفرینی برای خانواده‌های شهدا و ایثارگر و نیز جانبازان، اعزام هرساله جانبازان قطع نخاعی اعصاب و روان و شيميايی 70 درصد به بالا كل تهران به مشهد مقدس و... از جمله اقدامات شهرداری بوده است.

 شهرداري؛ سازمان برتر اخلاق

            يكي از سياست‌هاي اصلي قاليباف در اين دوره مديريت شهري رسيدن به چشم‌انداز «تهران؛ ام‌القرای جهان اسلام» بوده است و به همين دليل هم مرکز فعالیت‌های دینی شهرداری به عنوان بازوی مشورتی شهردار تهران تاسیس شد. هدف این مرکز، توسعه معنوی و اخلاقی شهر است. اين رويكرد شهردار تهران باعث شد كه نهاد شهرداري در زمينه‌هاي امربه معروف، نماز و حجاب به عنوان دستگاه برتر اخلاق انتخاب شود.  

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 6
  • کل نظرات : 2
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 15
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 4
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 4
  • بازدید ماه : 4
  • بازدید سال : 10
  • بازدید کلی : 289